Hardloop-analyse

Hardlooptechniek

Hardlopen is een zeer populaire sport. Ruim 2,5 miljoen Nederlanders lopen hard en dit aantal groeit nog steeds. Mensen vinden het belangrijk om gezond en fit te blijven. Hardlopen is een blessuregevoelige sport. Een hardloop blessure is vervelend. De statistieken variëren van 2,5 tot 59 blessures per 1000 trainingsuren. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de risicofactoren voor hardloop blessures. De onderzochte variabelen worden in vier categorieën ingedeeld volgens het model van Mechelen:

  • Training: meest onderzocht zijn: omvang, stretching, cooling down, ondergrond en hardloopschoenen
  • Anthropometrisch; zoals geslacht, leeftijd, BMI (Body Mass Index), blessuregeschiedenis
  • Anatomisch: waaronder voettype, kniestand, ROM (Range of Motion) van heupen, enkel
  • Biomechanisch: waaronder grondreactiekrachten zoals impactkracht piekdruk en loading rates (snelheid van landing) en mate van pronatie

Uit het literatuuronderzoek van Bredeweg (2014) komen de volgende bevindingen. Er is geen bewijs gevonden dat blessures voortkomen uit de volgende training gerelateerde blessurefactoren:

  • Door vooraf te rekken of nadien een cooling down te doen verminderd het risico op blessures
  • Demping van schoeisel of ondergrond. Het lichaam past zich middels de stijfheid van het been aan.
  • Aanmeten van een hardloopschoen op basis van voettype voorkomt geen blessures. De beste maatstaf lijkt vooralsnog het ervaren comfort te zijn.

Wel is er bewijs gevonden de training zelf. De meeste hardlopers trainen te vaak, te lang, lopen te hard en breiden hun weekomvang te snel uit. Er lijkt een relatie te zijn tussen meer dan 30 km per week hardlopen en de kans op blessures. Verder komt naar voren uit onderzoek dat:

  • Gebrek aan hardloopervaring een verhoogd risico geeft op blessures
  • Het geslacht geen gevoeligheid is voor hardloop blessures. Echter, mannen zijn vaker geblesseerd dan vrouwen. Of leeftijd een invloed heeft op blessures is nog onduidelijk BMI en hardloopblessures hebben geen verband aangetoond.
  • Wel is aangetoond dat een kans op recidief groter is na een hardloopblessure. Geen relatie tussen ondergrond en kans op blessures. Met of zonder anti-proneerschoeisel is niet van invloed op het ontstaan van hardloopblessure.

De afgelopen 10-15 jaar is er veel onderzoek gedaan in de sportmedische wetenschap naar de biomechanica van het hardlopen. Hier komt naar voren dat een goede rompstabiliteit een essentieel onderdeel is van een adequate looptechniek en het weerhouden van overbelasting.

Wilt u meer weten over een adequate hardlooptechniek of een hardloop-analyse laten maken? Bent u het zat om recidiverende blessures van het hardlopen te hebben? Meld u zich aan bij Arne Gademan via ons secretariaat. Dan gaan we er samen voor zorgen dat u met nog meer plezier zult hardlopen!